Hulpmiddelen (zoals rolstoel, scootmobiel en traplift)
In het kort
Als u moeite heeft met het zelfstandig verplaatsen in en rondom huis, heeft u misschien een hulpmiddel nodig. Bijvoorbeeld een rolstoel, scootmobiel of traplift. Veel van deze aanpassingen of oplossingen kunt u zelf kopen of regelen. Is dit niet mogelijk of biedt dit geen oplossing? Dan komt u misschien in aanmerking voor een hulpmiddel vanuit de gemeente. Hiervoor doet u een melding bij het Dorpsteam.
Hoe werkt het?
Eerst kijkt u naar uw eigen mogelijkheden om het hulmiddel te kopen of de aanpassing te regelen. Bijvoorbeeld met de hulp van vrienden of familie. Ook kijkt u of een algemene hulpdienst kan helpen. Denk hierbij aan een klussendienst van de SWO of de boodschappendienst van de supermarkt. Als u hier zelf niet uitkomt, kunt een melding doen bij het Dorpsteam.
Als u een melding heeft gedaan, gaat de medewerker van het Dorpsteam met u in gesprek. Er wordt samen met u gekeken naar de mogelijkheden. Helpt dit u niet? Dan kan u mogelijk een hulpmiddel vanuit de gemeente krijgen. De gemeente kan u bijvoorbeeld het volgende bieden:
- een hulpmiddel, zoals een rolstoel, scootmobiel of traplift.
- een geldbedrag, zodat u het hulpmiddel zelf kunt kopen. Dit heet een persoonsgebondenbudget (PGB).
De gemeente kan van u een bijdrage in de kosten vragen. Het CAK bepaalt de hoogte van de bijdrage aan de hand van uw inkomen en vermogen en eventuele andere voorzieningen die u krijgt.
Wat te doen?
- U neemt contact op met het Dorpsteam. (zie formulier onder kopje formulieren)
- U maakt melding van uw probleem.
- U voert een gesprek met de gemeente over uw situatie.
- U geeft aan waar u hulp bij nodig hebt.